Tomaatjes op scooters - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Maarten en Marieke - WaarBenJij.nu Tomaatjes op scooters - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Maarten en Marieke - WaarBenJij.nu

Tomaatjes op scooters

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Marieke

29 Augustus 2015 | Bonaire, Kralendijk

Bon Bini!! (welkom in het Papiaments)

Zo ben je in Nederland en zo ben je alles al aan het regelen in Bonaire. Omdat onze voorbereiding maar heel kort was, kwam het besef wat we nu eigenlijk gaan doen pas hier. Gelukkig bevalt ons dat allebei prima! ;)

We hadden om 9.30u met allebei de families en vrienden afgesproken op Schiphol. Na wat zoekwerk hadden we elkaar gevonden en konden we onze bagage gaan afgeven. Ik als dorpeling stond lichtelijk verbaasd te kijken naar de selfservice hiervan. Nadat we onze koffers naar het bagageruim hadden gestuurd, wilden we weer terug naar onze familie en vrienden. Het was even zoeken naar een doorgang en we waren, lichtelijk gestrest, érg blij toen we deze zagen. Toen hebben we samen nog wat gedronken en was het tijd om afscheid te nemen. Moeilijk, maar goed. Op zo’n moment is het fijn dat je samen gaat en samen kunt weglopen. Eenmaal door alle controles heen, hebben we nog even snel iets gegeten (lees: kroketten) en zijn we het vliegtuig ingegaan. Tijdens de vlucht zijn we goed verzorgd (2x een maaltijd) en is er verder weinig bijzonders gebeurd. Alleen boven het gebied waar orkaan Erika actief was, hebben we last gehad van turbulentie. Op Aruba moesten we even het vliegtuig uit, maar lang hebben we niet hoeven wachten, want voordat we het rondje aankomsthal- vertrekgate hadden gemaakt, konden we vrijwel meteen het vliegtuig weer in. Vanaf Aruba was het nog maar 25 minuten naar Bonaire. Je stijgt op en daalt ook bijna meteen weer. Na de landing was het flamingo-roze gebouw van Flamingo-airport niet te missen. Toen we het vliegtuig uitstapte was de overgang naar hoge luchtvochtigheid groot. Volgens mij gleed ik na 10 meter lopen al weg in mijn slippers. Na de paspoortcontrole, waarbij onderscheid gemaakt werd tussen Nederlandse paspoorten en overige paspoorten, konden we naar de bagageband. Dit moment was de eerste kennismaking met de mentaliteit hier. Want hoewel wij de enige vlucht waren en de afstand tussen de bagageband en het vliegtuig klein was, hebben we denk ik toch dik 30 minuten op onze bagage staan wachten. Daarbij werd overal gezegd dat roken ten strengste verboden was, maar in de bagagehal van Flamingo-airport is dit geen probleem. Wel zo’n 3 meter vaan de bagageband af ;). Nadat wij als een van de laatsten onze koffers weer terug hadden, konden we door naar de aankomsthal. Daar stond Audrey (de vrouw van ons guesthouse voor de komende paar dagen) al op ons te wachten. Ze bracht ons in een mooie oude pick-up naar haar guesthouse toe en vertelde onderweg veel. Bij mij persoonlijk bleef er na alle indrukken van die dag maar weinig hangen. Nadat ze ons een welkomstdrankje had aangeboden en onze kamer had laten zien, ging ze voor een afspraak Kralendijk in. Wij hebben toen besloten maar eens een wandelingetje te gaan maken, omdat we nog tijd moesten rekken om een jetlag te voorkomen. Lang hebben we het niet volgehouden, maar we hebben tijdens onze wandeling wel een eerste glimp van de zee opgevangen. Klein geluksmomentje. Toen we terugkwamen zijn we toch maar gaan slapen. Vannacht werden we allebei rond dezelfde tijd wakker, maar dat was ook niet zo gek aangezien het op dat moment ongeveer 9 uur in Nederland was. Vanmorgen stonden we redelijk op tijd op omdat we van alles wilden regelen. Eerst een scootertje, daarna een bezoekje aan beide scholen. In het verkeer is het wennen aan de vele eenrichtingswegen. Uiteindelijk wilden we ook nog langs de stichting van onze scholen voor wat papierwerk, maar deze was tot 3 x toe dicht. Toen zijn we wat eerste boodschappen gaan doen. En ja, het leven is hier duurder. Maar na alle horrorverhalen viel het me mee. Behalve de houdbare producten en de Layschips :p . Deze kosten bijna $5,- p zak. Hierna moesten we snel door naar ons, wellicht toekomstige appartement, voor een bezichtiging. Wat ons betreft wordt dat ons appartement, want het was zelfs nog mooier dan op de foto’s die we hadden gezien. Toen we later naar een andere supermarkt gingen voor aanvullende boodschappen, zagen we een fles wijn van 4 liter. Een beetje veel voor met z’n tweetjes, dus jullie moeten maar snel komen om te helpen ;) . In deze winkel vielen de prijzen over het algemeen nog wel mee. Ze hadden veel jumboproducten. Hierna zijn we weer terug naar huis gegaan en pas daar kwamen we erachter dat we allebei behoorlijk verbrand waren. Nu gaan we lekker genieten van ons weekend, voordat maandag het verdere geregel weer begint.

Tot snel & hopelijk dan vanuit ons eigen droomappartement op dit (tot nu toe) heerlijke tropische eiland Bonaire.

• 29 Augustus 2015 - 02:34

Mark:

Wat heerlijk zeg!! Mooi verhaal en ben heel benieuwd naar de foto's

• 29 Augustus 2015 - 07:20

Sander:

Leuk om zo mee te lezen met jullie avontuur!!

• 29 Augustus 2015 - 07:49

Wouter:

Erg leuk om het zo te lezen en erbij te zijn....trots op jullie....

• 29 Augustus 2015 - 08:04

Margreet:

Leuk om jullie zo te kunnen volgen groetjes Margreet

• 29 Augustus 2015 - 08:05

Marloes:

Hoi Schatjes,
    Terwijl ik dit schrijf ligt Fien huilend op de overloop. Dus hier is nog niets veranderd... Goed om het verhaal van jullie eerste uren op Bonaire te lezen! Suuz heeft haar armband nog geen seconde afgehad en ze kijkt steeds foto's op mijn oude mobiel. Mex keek super blij toen hij de foto van de salamander zag, jammer dat ik hem niet op het vliegtuig kan zetten

• 29 Augustus 2015 - 08:38

Lars:

Wat fijn om te lezen dag jullie goed zijn aangekomen en dat het daar allemaal voorspoedig verloopt! Ben benieuwd naar de volgende verhalen!

• 29 Augustus 2015 - 09:17

Bart:

Leuke verhalen! Blijf vooral typen en we zien elkaar snel. Zodra jullie er wonen moet je maar ff in de app wat foto's sturen. Ben erg nieuwsgierig! Groetjes

• 29 Augustus 2015 - 10:59

Ron Reinink:

lieve luidjes,

leuk het eerste verslag, een hele onderneming, veel plezier daar.

Ron

• 29 Augustus 2015 - 11:18

Carin:

Super begin van jullie avontuur, leuk om te lezen. Lekker genieten

• 29 Augustus 2015 - 12:45

Edward:

Fijn dat jullie veilig aangekomen zijn , was een mooi verslag ,maak er een mooi werk vakantie van .

• 29 Augustus 2015 - 16:09

Koeni:

Nog mooier dan de foto's!!! Dan is het wel een heel mooi huisje! Lekker genieten dit weekend en bedankt dat jullie ook een beetje zon naar ons hebben gestuurd dit weekend ;)

• 29 Augustus 2015 - 16:44

Hans & Riet:

Hey daar schatjes, wat 'n mooi verhaal de eerste indruk is helemaal goed, dat huisje moet dan wel helemaal
    super zijn! nog mooier dan op de foto's (bah, bah).
    Zoals jullie zien is het gelukt, ha, ha.
    Maar jullie weten toch van de zonnebrand crème ;)
    Geniet van jullie weekend en alvast succes voor volgende week.
    Héééle dikke kus.

• 29 Augustus 2015 - 20:57

Yolanda En Albert:

Hoi daar wat leuk om jullie eerste belevenissen op Bonaire te lezen, donderdag stonden we samen op Schiphol om afscheid te nemen en we moesten wel even slikken om jullie dan te zien weg lopen.
    Maar jullie lopen volgens ons naar een mooi avontuur toe, goed het vakantie gevoel zal als je aan het werk bent wel wat afnemen.Voor volgende week heel veel succes in je eerste werkweek op Bonaire en hou ons op de hoogte.
    Dikke kus Pap en Mam

• 31 Augustus 2015 - 16:19

Ad En Bernadet:

Heej luitjes, heel leuk om zo jullie verhaal te lezen. Fijn dat het allemaal zo goed gaat, op de muggenbulten na dan. Jullie gaan vast een fantastische tijd tegenmoet.
    Heel veel succes op jullie werk.
    Groetjes Ad en Bernadet